Proč se občas poohlídnout i jinde než na regálech supermarketů

Proč se občas poohlídnout i jinde než na regálech supermarketů

Za posledních ani ne sto let se nejrůznější řetězce, supermarkety a hypermarkety doslova ovládly nákupní chování většiny západního světa – a my jsme nezůstali výjimkou. Na tom samozřejmě není nic špatného, ale zapomínat bychom neměli ani na lokální nakupování. O co jde?

Nejrůznější trhy najdeme pravidelně či nepravidelně v každém větším městě. Takové lokální možnosti nákupu s sebou nesou velké množství výhod. První je nasnadě – vy jako koncový zákazník nakupujete rovnou od někoho, kdo zboží vypěstoval nebo vyrobil. Proto není ani třeba dodávat, že taková místní ovoce nebo zelenina jsou v zásadě čerstvější a také chutnější. Není se ani čemu divit – když musí vaše zásobárna vitamínu cestovat přes celou zeměkouli, spousta se toho jaksi vytratí.

 


Regionální sortiment v kamenných obchůdcích

Na takových regionálních trzích můžete pořídit všechno možné – nejčastěji je to samozřejmě právě ovocný a zeleninový sortiment, můžou to být ale také ryby nebo třeba domácí med. A jelikož je „regionální koncept“ v dnešní době stále více populární, staví na něm dokonce i kamenné prodejny.

Mezi nejvýraznější zástupce tohoto směru patří v našem kraji zlínský obchůdek Dary kraje (na ulici Kvítkové), kde je kladen maximální důraz právě na hodnoty jako poctivost, slušnost, vstřícnost nebo třeba ekologie. Ve zdejších regálech najdete opravdu bohatý sortiment, který sahá od nabídky čokoládových pochoutek až po širokou řadu bezlepkových potravin.

Pro a proti regionálních nákupů

Právě důraz na absenci chemie a tak trochu zbytečný transport přes půl světa patří mezi hodnoty, které nám jsou více než sympatické. V supermarketech nebo hypermarketech nakupujeme asi všichni, ale je dobré vědět, že alternativy přece jen existují.

Mezi nejčastější argumenty proti patří samozřejmě často vyšší cena. Velké obchodní řetězce dokážou cenu svých produktů vyhnat tak nízko, že by jim stěží mohl konkurovat jakýkoli soukromník nebo menší dodavatel.

Právě při nákupech bychom ale měli myslet jak na sebe (lepší hodnoty složení potravin), tak i na samotné dodavatele – v tomhle směru by alespoň menší dávka národní cti byla namístě. Pokud nebudeme regionální producenty potravin podporovat, bude jejich situace v silné mezinárodní konkurenci stále horší. A to bychom rozhodně neměli chtít dopustit.

Na otázku regionálních potravin – a možností, kde je nakupovat – se podrobněji podíváme ještě příště. Zatím nám do komentářů dejte vědět, jak se na otázku regionálního zboží v porovnání s unifikovanou nabídkou supermarketů díváte vy.


Sdílejte tento článek:

Fotogalerie