Přidejte si do jídelníčku smoothie drinky – pochutnáte si a doplníte vitamíny

Smoothie neboli mixované ovocné či zeleninové nápoje si nové příznivce získávají doslova dnes a denně. Co si budeme povídat, v této době se slova jako zdraví a imunita skloňují všude, co nejvíce je to možné. Proč si ale nějakou dobrotu s přidanou hodnotou nepřidat do jídelníčku? O nic nejde a tělo nám může jen poděkovat :)U smoothies nejde o žádnou módu posledních desetiletí, tyto lahodné a zdravé koktejly si například obyvatelé Středomoří vychutnávají už celá staletí. Celosvětový smoothie boom ovšem proběhl až ve 20. století, kdy se ovocná a zeleninová pyré staly oblíbenou pochoutkou Američanů. Ano, hádáte správně. Na popularizaci se samozřejmě podílel vynález ručního mixéru. 

 

S chutí ke zdravějšímu tělu

Spousta lidí smoothie koktejly využívá během hubnutí nebo detoxikace organismu. Syrové ovoce nebo zelenina holt není každému po chuti, když si je ale rozmixujete do chutného drinku, je to už něco úplně jiného, že? Ne každý z nás má také čas připravovat si zeleninové nebo ovocné saláty. V případě smoothies ovšem stačí doslova naházet jednotlivé ingredience do mixéru a zahájit start. Během krátkého okamžiku je vše hotovo.

Jedním takovým koktejlem přitom svému tělu docela snadno naordinujete doporučenou denní dávku vitamínů a minerálů. Husté šťávy ze syrového ovoce nebo zeleniny působí blahodárně na naše střeva, žaludek játra a ledviny. Podle chuti takový drink můžete doplnit také o jogurt, nejrůznější semínka nebo třeba oříšky.

Tipy pro dlouhodobější užívání

Nedáte na smoothies zkrátka a dobře dopustit? Poskytnou tělu spoustu vitamínů a minerálů, zaroveň také chutnou svačinku v jednom. Ale pozor – jakmile s nimi třeba i začnete nahrazovat klasické porce jídla, nezapomeňte, že tyhle drinky jsou chudé na proteiny. Svou oblíbenou směs tedy lze doplnit také třeba o proteinový přípravek. Dlouhodoběji byste koktejly ovšem jídlo nahrazovat opravdu neměli, ani částečně. Nezapomeňte na to, že pestrost denního jídelníčku by měla být vždy na prvním místě. Smoothies tedy raději přenechte úlohu tzv. „vitamínových bomb“, které organismu zkrátka přijdou vhod.

Pozor také na nadměrný příjem vlákniny. Ta je sice zdravá, ale pokud byste to s ní přeháněli, můžete jít naproti problémům se střevy nebo paradoxně zapříčinit špatnou vstřebatelnost některých minerálů a vitamínů.

Recept na závěr

Naše těla leckdy přetěžujeme, a právě taková vitamínová bomba dokáže odvést opravdu podstatný díl práce. Zkuste delikátní smoothie koktejl pro lepší imunitu. Doporučujeme kombinaci banánů a jahod. Proč?

Banán obsahuje vitamíny B2, B6, C, D, E a také draslík, sodík, vápník, mangan, železo, hořčík, měď, zinek a fosfor. Blahodárně ovlivňuje krevní tlak a pomáhá proti nežádoucímu odvápňování vašich kostí.

Jahody obsahují v hojné míře vitamíny A, B, C, E, stejně jako draslík, síru, vápník, hořčík a zinek. Skvěle účinkují na celý metabolismus člověka, vylučovací funkce a napomáhají účinně proti vzniku močových kamenů.
 

Náš oblíbený recept

je kombinace, pomeranče, banánu a ananasu.
 

Pomeranč obsahuje draslík, vápník, měd, vitamíny skupiny 1, B2, C, kyseliny listové a vlákniny. Pomeranč podporuje imunitní systém a zlepšuje krevní oběh.
Ananas má zanedbatelné množství tuků a proteinů, velký podíl vitamínu C, B1 a B6, následuje měď, draslík, hořčík, železo a mangan, který se aktivně podílí na vytváření mužských i ženských pohlavních buněk. Před jídlem tvoří vhodný doplněk redukční diety. (ne že bychom ji potřebovali)

 

Receptů a kombinácí pro smoothie existuje nespočet a občas může podivná kombinace chutnat božsky. Tak určitě vyzkoušejte nějakou ovocnou nebo zeleninovou vitamínovou bombu!

Na zdraví! :)

Fotogalerie